Att sälja eller köpa en häst är ett stort beslut och kan ofta kännas lite krångligt, särskilt när det kommer till de juridiska aspekterna. Här reder vi ut vad du bör tänka på när du ska sälja en häst som privatperson och vilka regler som gäller enligt köplagen. Med rätt förberedelser kan både köpare och säljare känna sig trygga i sin affär.
1. Avtal och överenskommelse vid försäljning av häst
Det allra viktigaste vid en försäljning är att ni har en tydlig överenskommelse. Ett skriftligt köpeavtal rekommenderas starkt för att undvika missförstånd. I avtalet bör ni inkludera väsentliga villkor som pris, beskrivning av hästen och när hästen ska överlämnas. Även om muntliga avtal är giltiga kan de vara svåra att bevisa om det skulle uppstå en tvist, så att skriva ner allt på papper ger extra trygghet för båda parter.
2. Beskrivning av hästen
En noggrann beskrivning av hästen är viktig för att undvika framtida konflikter. Säljaren bör vara öppen med hästens ålder, hälsostatus, ras, träningsnivå och eventuella kända defekter. Genom att vara så detaljerad som möjligt kan säljaren minska risken för missförstånd kring vad köparen kan förvänta sig av hästen. Tänk på att köparen kan göra gällande fel om hästen inte motsvarar den beskrivning som givits vid köpet.
3. Undersökningsplikt för köparen
Köparen har en så kallad undersökningsplikt, vilket innebär att hen bör undersöka hästen innan köpet genomförs. Detta kan exempelvis innebära en veterinärbesiktning. Om köparen underlåter att undersöka hästen kan detta påverka rätten att senare klaga på vissa fel. Det är alltså i köparens intresse att noggrant kontrollera hästens hälsotillstånd och egenskaper innan köpet slutförs.
4. Riskövergång vid försäljning av häst
När hästen är överlämnad till köparen övergår risken för hästen också till köparen. Det betyder att köparen står för risken om hästen skulle bli sjuk eller skadas efter att överlämnandet har skett. Det är dock möjligt att avtala om andra villkor om både köpare och säljare är överens om det.
5. Reklamation och fel i varan
Om köparen upptäcker fel i hästen som strider mot vad som avtalats, har denne rätt att reklamera köpet. Köparen bör göra detta inom skälig tid, vilket i allmänhet innebär så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Vad som räknas som skälig tid kan variera beroende på omständigheterna, men en vecka är en bra riktlinje.
6. Påföljder vid fel vid försäljning av häst
Om hästen inte motsvarar det som avtalats kan köparen ha rätt till olika påföljder, såsom att kräva avhjälpande (om möjligt), omleverans, prisavdrag eller i vissa fall hävning av köpet. Det kan också finnas möjlighet till skadestånd om köparen lidit ekonomisk förlust på grund av felet. Köparen kan även ha rätt att hålla inne betalningen tills problemet är löst.
7. Överlåtelse av äganderätten
Slutligen övergår äganderätten till köparen när köpet är genomfört och betalningen är mottagen, om inte annat avtalats. Det är därför viktigt att ni som säljare ser till att all betalning är klar och att eventuella villkor i avtalet är uppfyllda innan hästen byter ägare.
Behöver du hjälp med att utforma ett avtal eller har du frågor om vad som gäller vid hästköp och hästförsäljning? Då kan du kontakta Treschow & Partner.
På Treschow & Partner erbjuder man juridisk rådgivning och hjälper dig att navigera rätt genom hela affären. Och första kontakten är alltid kostnadsfri.
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionell
Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Alternativ
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål.Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.