Sociala medier har lett till omfattande förändringar av hästsporten; maktstrukturer har förskjutits och influencer-kulturen skapar ideal som kan öka pressen på perfektion. Det visar Lovisa Broms i sin avhandling om de nya förutsättningarna inom hästsporten.
Häst- och ridsport är stort i Sverige: omkring en miljon svenskar har ett hästintresse, och 98 procent av de aktiva inom ridsporten är kvinnor. Lovisa Broms är själv en av dem som fastnat för sporten och har varit aktiv och tävlat sedan barnsben. Som vuxen utbildade hon sig inom idrottsvetenskap och har erfarenhet av att arbeta med utbildningar inom häst- och ridsport. Under de senaste åren har hon sett förändringar inom området med tydliga kopplingar till sociala medier.
– Jag ville se hur sociala medier påverkar, vad de innebär för utmaningar, möjligheter och problem. Jag ville också undersöka vilka digitala kulturer som finns inom ridsporten, säger Lovisa Broms som nyligen disputerade vid Malmö universitet.
Tittat på olika användare i sociala medier
För att få ett brett perspektiv har hon använt både kvalitativa och kvantitativa metoder för att undersöka hur sociala medier används inom idrottsförbund, av influencers och av unga ryttare.
– Kärleken till hästen är fortfarande central och i de olika forumen cirklar samtalen och inläggen ofta kring hästen – hur du ska ta hand om den, rida, träna den samt kring säkerhetsaspekter. Jag ser att de nya plattformarna möjliggör för fler att utbyta erfarenheter och kunskap, men det finns också risk för att desinformation sprids.
Tidigare forskning visar att sociala medier spelar en allt större roll för ungdomars identitetsskapande, något som även Lovisa Broms belägger. I en av delstudierna har hon intervjuat gymnasieelever på program med ridsportprofil. Genomgående ser hon att normen om den ”perfekta ryttaren” påverkar elevernas konstruktion av sin ”ridsportidentitet” genom kommunikationen på sociala medier.
– Influencers har fått stor makt och utmanar traditionella auktoriteter. De målar ofta upp en perfekt bild. Och trots att många av de unga följarna skriker efter inlägg som speglar vardagen med allt slit i stallet som hästsport innebär, så finns det väldigt lite av sådant innehåll. Det gör att det uppstår en form av press på att leva upp till idealbilden.
Kommersiella intressen spelar in
Att influencers också har kommersiella intressen komplicerar situationen ytterligare. För att ge bättre förutsättningar för hästsportintresserade att navigera i den nya kontext som digitala medier skapat, föreslår Lovisa Broms utbildningsinsatser. Hon menar även att idrottsförbunden behöver bli bättre på att kommunicera med sina utövare. I ett vidare perspektiv hoppas hon att hennes resultat kan appliceras även inom andra idrotter eftersom hon ser paralleller.
– Min avhandling fokuserar på ridsporten. Men idrottsförbund och föreningar generellt behöver bli bättre på att förstå medielogiken för att möta sina utövares behov och utmaningar. Det är viktigt att stödja ungdomar i att navigera mellan normer och ideal som formats genom sociala medier. En väg att gå är att erbjuda utbildningar för ledare runt om i landet.
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionell
Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Alternativ
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål.Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.